Hem serinin tüm oyunlarını oynamak istediğimden hem de incelemesini yapmak istediğimden oyun kartuşunu taktım Vita'ya ve başladım oynamaya.
Önceki Ys yazılarıma hiç bulaşmamışlar için anlatayım. Ys serisi aksiyonu ön planda tutan bir JRPG serisidir. Oyunun ana karakteri genelde kızıl saçlı kahramanımız Adol'dur. Adol daha önce hiç bulunmadığı bir yere gemiyle ya da karaya vurarak ulaşır ve macerasına başlar. Burada durum aynı demek isterdim ama olaylar sandığımız gibi gitmiyor.
Celceta'nın açılışında Adol'un hafızasını Celceta Ormanlarında kaybettiğini öğreniyoruz. Anlaşılan Adol macerasını yaşamış, pılını pırtını toplayıp başka maceralara yelken açacakken hafızasını bir şekilde kaybetmiş. Yolda baygın bir şekilde dururken kasaba bar sahibinin yardımıyla kendine gelen Adol, kendini tanıdığını söyleyen Duren isimli kişi ile bir yandan Vali'nin verdiği Celceta Ormanının haritasını çıkartma görevini yaparken bir yandan da hafızasını geri kazanmak için gerisin geri Celceta Ormanlarına yola çıkıyor.
Oyun tamamen 3 boyutlu. Bu bir ilk değil Ys için ama Ys Seven'daki Chibi modeller artık yok. Herkes boylu poslu endamıyla etrafta dolanıyor. Kamera kontrolleri ise otomatik. Sıkıntı yaratmıyorlar ama, o yönden sorunumuz yok. Grafiksel olarak oyun vasat görünüyor. Vita'nın ekran görüntüsü alma opsiyonu görüntüyü ayrıca bozuyor ama Vita'da bundan çok daha iyi durmuyor. Aletin erken dönem oyunlarından birisi olduğunu ve Falcom'un oyunu aceleye getirmesinden ötürü biraz hoş görebiliriz ama biraz. Görmezden gelemeyeceğimiz bir eksi grafikleri.
Grafikleri bir kenara bırakırsak, oyunun en güzel kısmı oynanışı. 3 boyutlu ortamlarda o sırada kontrol ettiğimiz karakterimize göre gerek kılıçla, gerek mızrakla gerekse küçük bıçaklar ya da çıplak ellerimizle düşmanlarımızı haşat etmek, Celceta'nın oynanış sistemi ile çok keyifli. Ys Seven'dan gelen parti sistemini kullanan Celceta, grubumuzdan 3 kişiyi kontrol etmemize imkan tanıyor. Yalnız her karakter her düşman tipine karşı etkili değil. Adol "slash" tarzı vuruşları ile "yumuşak" duran düşmanlara karşı etkiliyken, Duren "strike" tarzı vuruşları ile sert kabuklu düşmanlara etkili oluyor. Mızrak kullanan Ozma ise diğer ikisinin etkisiz kaldığı durumlarda "piercing" tarzı vuruşları ile düşmanlarını indiriyor. Tabii, etkisiz kalan karakterlerle düşmanları öldürebiliyorsunuz ama bu etkili saldırılarla 3 vuruşta olurken, etkisiz saldırılarla bir düzine vuruş sonunda olabiliyor. Bu nedenle karakterler arasında ne zaman geçiş yapacağınızı bilmek düşmanları etkili bir şekilde yok etmede önemli rol oynuyor.
Ys Seven'den gelen bir diğer etmen ise "skill"ler. Ys Seven'da yeni silahlarla yeni skilller gelirdi. O skilli silah değiştirdiğinizde de kullanabilmeniz için, onu kullanarak öğrenirdiniz. Burada ise siz oynadıkça skiller açılıyor. Her karakterin 10 adet, Adol'un ise toplamda 12 adet skilli var ve oynadıkça bunlar açılıyor. Bu skilleri ayrıca kullandıkça seviyelerini artırabiliyoruz.
Dövüş sistemi hack&slash tarzı yani düşmanları kesip biçmece. İlk şehirden dışarı çıkıp, serbestçe dolaşmaya başladığımız anda düşmanları uzaklardan seçebiliyoruz. Sonrasında yanlarına gidip onları biçmek düşüyor bize ama istersek onlardan kaçınabiliyoruz da. Grafiklerine vasat demiştik ama çizim uzaklığı olarak Celceta bir el konsolu oyunu için oldukça iyi iş çıkartıyor. Uzaklardaki düşmanları seçebiliyor ve ona göre stratejimizi belirleyebiliyoruz. Düşmanlarla savaştıkça FF7'den hatırlayabileceğimiz Limit Break tarzı bir barımız doluyor ve o bar tamamen dolduğunda şık hareketlerle düşmanlardan çok can götüren bir hareket yapıyoruz, bu sırada da düşmanlar bize zarar veremiyor. Boss dövüşlerinde bolca kullanacağımız bir hareket oluyor bu haliyle.
Oyunda kristaller hem öldüğünüz anlarda tekrar o noktadan doğmanızı sağlayan ara kayıt görevi görüyor, hem de canınızı yeniliyorlar. Artı iki nokta arası ışınlanmanızı sağlama gibi çok faydalı özellikleri bulunuyor. Oynadığım onca Final Fantasyden sonra öğrendiğim bir şey kristallerin faydalı hayvanlar oldukları. Burada da bu koşullanma geçerliliğini koruyor.
Oyunda Celceta ormanlarının haritasını çıkartmak ana görevimiz ama onun dışında gittiğimiz şehirlerden ara görevler alabiliyoruz. Bunlar, bir kişinin hayvanını bulmaktan, şundan 3 tane kes, 5 tane derisini getir gibi çeşitlilikte oluyor. Çok yaratıcı görevler yok açıkçası ama hemen hemen hepsinin sonunda güzel ödüller olduğundan hepsini yapmanızı tavsiye ederim.
Bu görevlerimiz dışında bir görevimiz daha var aslında. Adol'un kaybettiği hafızasını bulmak. Bunu, dış dünyada dolanırken görebileceğimiz mavi orblara dokunarak yapıyoruz. Dokunduğumuzda Adol eski anılarından birini yaşıyor ve hafızasının bir parçasını geri kazanmış oluyor. Bu hafıza parçaları serinin fanları için harika bir fan servis olmuş. Adol'un geçmişini az da olsa öğrenmek açısından hafıza parçaları güzel bir eklenti olmuş oyuna.
RPG'lerin benim en sevdiğim yönlerinden birisi crafting, yani malzeme üretme. Ys Seven'da da olan bu olay, Celceta'da daha da geliştirilmiş. Kestiğiniz düşmanlardan düşen, deri, kemik, boynuz, etraftan toplanan ot, odun, taş, kömür vb maddeleri kullanarak madde üretebiliyor ya da bunları takas edebiliyoruz. Bunların dışında topladığımız bu malzemelerle elimizdeki silahları güçlendirebiliyoruz. Zehirleme ögesi ekleme, buz ögesi ekleme, canımızı doldurma ya da verdiği hasarı artırma gibi parametreleri etkileyen maddelerle silahlarımızı geliştirerek onları daha güçlü hale getiriyoruz. Yalnız her güçlendirmeden sonra leveli artan , bir sonraki güçlendirmede daha çok para istiyor, bu da sıkıntılı olabiliyor. Artısıyla eksisiyle, crafting oyuna farklı bir renk katmış bence.
Eksilere gelirsek... Öncelikle bir Ys fanı olarak oyunun Ys standartlarında olmadığını düşünmeden edemiyorum. Müzikleri bence önceki Ys oyunlarına göre vasat, akılda kalıcı parçalar çok az. Bazı noktalarda hissedilir FPS düşüşleri oluyor, bu boss dövüşlerinde çok hissedilir olmuyor neyse ki ama kesinlikle göze batıyor. Boss dövüşleri önceki oyunlara göre vasatlar. Hikayesi ne eksi ne de bir artı. Açıklamak gerekirse, serinin fanları için bir artı, seride süre gelen bazı soruları cevaplıyor ve bazı açıkları kapatıyor ama seriye Celceta ile başlayanlar için hikaye farklı bir şey sunmuyor. Karakterler renkli ve farklılar ama kullanılan çizimleri temiz olmakla beraber bana göre ruhsuz gözüküyor.
Sonuç olarak Ys Memories of Celceta kesinlikle iyi bir oyun. Her JRPG sever Vita sahibinin kütüphanesinde olması gerekecek kadar iyi ama iyi bir Ys oyunu değil. Bir sonraki sefere artık, Falcom...
Galeri
KÜNYE:
Adı: Ys Memories of Celceta
Yapımcı Firma: Nihon Falcom
Türü: Aksiyon JRYO
Çıkış Yılı: 2012 (Japonya)
Bulunduğu Platformlar: PSVita
Artılar: Eğlenceli ve akıcı oynanış, crafting sistemi, anı sistemi
Eksiler: FPS düşüşleri, zayıf boss dövüşleri ve müzikler, ruhsuz karakter çizimleri
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder