Üzerinde emek verip kendinizce mükemmelliğe ulaştırdığınız bir ürünün yeterli kitleye ulaşamaması ve değerinin çok bilinmemesi nasıl hissettirirdi acaba? Amaç kendinizi tatmin etmek mi yoksa başkalarının bu ürüne gerekli değeri göstermesi mi? Tüm maddi kaygıları hiçe saydığımız ütopik bir dünyada bu sorunun cevabı da ilk soru ile ilgili sanırım.
Xexex, Konami'nin büyük bir özenle yaptığı ve 1991 yılında Japonya'daki atari salonları için çıkarttıkları bir shmup. Uzun yıllar yalnızca bu salonlarda kalan Xexex, 2007 yılında PSP için çıkan Salamander Portable koleksiyonunda yerini bulunca, daha çok kişiye hitap etme şansı bulmuş. Kendisinden önce gelen R-Type oyunlarından oldukça etkilenen Xexex, ucuz bir kopya mı yoksa saklı kalmış bir hazine mi? Aslında cevabı incelemenin başından anlamışsınızdır ama anlamamış gibi yapın, biz de incelemeye geçelim.
Xexex anime çizimleri olan ara sahnelerle açılıyor ve bize hikayesini bu sahnelerle gösteriyor. Hikayemiz tipik bir şekilde prensesi kurtarma üzerine kurulu. E-Square gezegeninden Prenses Irene, Klaus isimli kötü adam tarafından kaçırılır. Hapis tutulduğu yerde, yardım çağrısı yapan Irene'nin yardımına Flintlock isimli bir uzay gemisi koşacaktır.
|
Klaus efemine duruyor ama elinin tersi ağırmış. |
Flintlock, kullandığımız geminin ismi. Shmuplarda gördüğümüz gemilere özellikler yönünden benziyor. Ateş edebiliyor, yok ettiği düşmanlardan düşen güçlendiricileri alıp kullanabiliyor ama onu diğer oyunlardaki uzay gemilerinden farklı kılan bir özelliği var. Flintlock'un Flint'i var.
|
Geminin zayıf noktası neresi acaba? Kesin organik, pembiş duran yer değildir. |
Flint, Flintlock'un başında, gemiye konuşlanmış bir şekilde bulunuyor. Gelen düşman saldırılarını (lazerler dışında) emebilen Flint, düşmanların bir kısmını da dokunduğu anda yok edebiliyor. Bu şekilde oldukça faydalı olan boncuğumuz, hatta Boncuk diyelim Flint yerine; kendini esas olarak gemiden ayrıldığında gösteriyor. Ahtapot gibi bir uzuv çıkaran Boncuk, etraftaki düşmanlara yönelerek onları yok edebildiği gibi uzvuyla da gelen düşman ateşini kesebiliyor. Gerektiğinde Boncuğu salarak, gerektiğinde de onu geminin önüne çekip kendimizi koruyarak ilerlemek, oyunu bitirmek için kullanmamız gereken önemli bir mekanik oluyor.
|
Boncuk az daha zeki olsaydı çok daha sevimli olurdu. |
Oyunda 3 tip güçlendirici var; Boncuğu güçledirip ona fazladan uzuv kazandıranlar (sınır üç), hızımız artıranlar ve ateş tipimizi değiştirenler. Homing Lazer üç parçaya ayrılıp en altı ve en üstü hedefe koşullanan bir lazer türü. Shadow Laser "yoğun" bir lazer ve güçlü ama ateş sırasında geminin hareketleri ile dağıtarak kullanılabiliyor. Round Laser dalgalı yayılan bir lazer. Search Lazer ateşlendiği an belli bir süre düşmanın üzerine kitlenip, ona saldıran bir lazer. Son olarak Ground Laser ise geminin altından yere doğru ateşlenen ve yerde ilerleyebilen bir tür lazer. Bu silah çeşitleri arasında favorim Shadow Laser ile Search Laser oldu benim. Tüm silahların kendine ait güçlendirici şekilleri var. Bu şekilde istemediğimiz silahı yanlışlıkla almamış oluyoruz. Elbette hangi şekil hangi silahtı, onu öğrenmemiz gerekiyor ama zaten oynadıkça bunu öğreniyoruz.
|
Shadow Laser'i kullanması çok eğlenceli ve tatmin edici. |
Güçlendiriciler olmasa bile Flintlock'un ateş gücü oldukça fazla. Boncuk geminin önündeyken atışımızı şarj ederek iki çeşit güçlü saldırıya kavuşuyoruz. Şarj edip, Boncuğu bırakma tuşuna basarsak, Boncuk bir füze gibi fırlıyor, hedefini ve önündekileri yok ediyor. Ateş tuşuna basarsak, büyük bir uzuv çıkarak düşmanlara saldırıyor. Bu uzuvların sayısı Boncuğun uzuvlarının sayısı ile değişiyor. Bunları stratejik olarak kullanarak shmup klasiği ekranı temizleyen büyük bombalara çok ihtiyaç duymuyoruz.
|
Boncuk uzuvlarını sevgiyle(!) açarken... |
1991 yılında çıkmış bir oyun için Xexex oldukça güzel duruyor. Yuvarlak ve renkli toplardan oluşmuş 2. bölüm ve sanal gerçeklik bölümü, efektleri ile göz dolduruyor. Organik maddelerin etrafı kapladığı ve Gradius klasiği olarak yerini almış bölüm burada da var.
Ses efektleri ve müzikler şahane, ayrıca oyunda ara sahnelerde seslendirmeler var. Konami'nin Gradius serisi ve onun kardeş serileri, müzikler konusunda hayal kırıklığı yaşatmamıştır ama Xexex ses efektleri konusunda da sivriliyor. 6. bölümde gemimiz hiper uzaya çıktığı anda hem arka plandaki efektler hem de ses efektleri ve müzik, göz ve kulaklara bayram yaşatıyor. Bunu sanırım her PSP incelemesinde belirteceğim ama sesler ve müzikler en iyi, kaliteli bir kulaklıkla deneyimleniyor.
|
Göğü pembe bir gezegende ejderha avı - paha piçilemez. |
Şimdiyse belki de oyunun hardcore oyuncular için en iyi, normal şahıslar içinse en itici kısmına gelelim. Oyun zor arkadaşlar. Cidden zor. Birincisi; gemi tek düşman saldırısı ile parçalanıyor. İkincisi; parçalandığımız an topladığımız tüm güçlendirmeleri kaybediyoruz. Üçüncüsü; bölümlerde denetim noktaları var, parçalanıp geri döndüğümüzde o noktalardan başlıyoruz, parçalandığımız noktalardan değil. Bu üç durum oyunu oldukça zorlu fakat bir o kadar da zevkli hale getiriyor. Oyun zor olduğundan ilgi ve öğrenme istiyor. Siniri çabuk bozulan ve az boş zamanı olan birisiyseniz köşe bucak Xexex'den kaçın.
|
Kötü adamımızın sesi ve görüntüsü oldukça efemine. Irene'yi kıskandı kesin. |
Boncuk oyunun artısı olduğu gibi aynı zamanda bir eksisi de. Boncuk gemiden ayrıldığında en yakın düşmana gitmeye programlı olduğundan çoğu kez Boncuğun istediğimiz noktaya gitmemesi durumuyla karşılaşılıyor. Boncuğun bazı yerlere takılabilmesi ve çağırdığımızda tekrar zor gelmesi de sıkıntılı anlara neden oluyor.
Yaptığım otobüs yolculuğunda beni zorluğuyla oldukça kasan ama bir o kadar da eğlendiren Xexex, R-Type'dan esinlenen oyunlar arasında oynanış mekanikleri ve Boncuk sayesinde oluşturduğu kendi kimliği ile sıyrılmayı başarıyor. Shmup sevenlerin mutlaka oynaması gerek. Şimdi ben tek hakla oyunu nasıl bitiririm, ona bakayım.
Galeri
KÜNYE:
Adı: Xexex
Yapımcı Firma: Konami
Türü: Shoot'em Up - Shmup
Çıkış Yılı: 1991 (Japonya - Arcade), 2007 (Japonya - PSP)
Bulunduğu Platformlar: Arcade, PlayStation Portable
Artılar: Boncuk ve onun getirdiği oynanış mekanikleri, grafik ve müzikler, silah çeşitliliği, 7 bölümle tatmin edici uzunluk
Eksiler: Boncuğun arada dengesiz davranması
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder