28 Ocak 2014 Salı

Darius Gaiden İnceleme (Arcade)

Bir süre önce Darius Burst'ü incelemiştik. Oldukça eğlenceli bir shmup'dı ama bir şeylerin eksik olduğunu hissediyordum oynarken. Seriyi internette araştırdığımda genel olarak söylenenleri ve burada yorum bırakan ratlhead'in dediğini dikkate alarak Darius Gaiden'i MAME'de denedim. Belki eksik hissettiğim şeyi burada bulacaktım.

Ve sanırım buldum da. Arayan belasını da mevlasını da bulur derler ya... Darius Gaiden, Burst'de eksik olan o hisse fazlasıyla sahip.

Darius, önceki yazıda bahsettiğim gibi, arcadelerde yani atari salonlarında doğmuş bir seri. Bu, serinin üçüncü oyunu, bizim de incelemesini yaptığımız ikinci Darius oyunu.

Darius Gaiden'de düşmanımız Burst ile aynı. Belserler gene saldırı halindeler. Ana karakterlerimiz Proco ve Tiat, Belser Ordusu tarafından yok edilen Darius gezegeninden gelen mültecilere yardım etmektedirler. Belserler aniden saldırır ve hem mültecileri, hem de üzerlerine yollanan Silver Hawkları yok ederler. Bunun üzerine iş Proco ve Tiat'a düşecektir.
Yer çekimi + atmosfer = yanan mutlu Silver Hawklar
Bu şekilde, Belserlere karşı savaşmak için bir sebep buluyoruz ve oyuna başlıyoruz. Hoş, ben uzayda balık avlamak için sebep aramazdım ama intikam almak da fena olmuyor. Oyunda gemi seçemiyoruz, 1. ve 2. oyuncunun gemileri aynı; Silver Hawk. Oldukça becerikli bir gemi kendisi. Sıradan ateş gücünün yanında, güçlendiriciler ile gelişen füzeleri ve zor anlarda kullanabileceğiniz bir "kara delik bombası" var Silver Hawk'ın. Son seviye güçlendirilmiş ve kara delik bombaları ile donanmış bir Silver Hawk, oldukça tatmin edici bir oyun deneyimi sağlıyor.
Lazerin boyu değil, işlevi önemli.
Güçlendirici sistemi Burst'deki gibi işliyor. Belli renkteki düşmanları vurdukça onlardan güçlendirici düşürüyorsunuz. Kırmızı renktekiler silahınızı geliştiriyor. Mavi renktekiler size kalkan veriyor. Yeşiller ise füzenizi güçlendiriyor. Ana silahınız belli seviyelerde ilerliyor ve ölmeden aldığınız güçlendiricilerle önce ateş gücünü artırıyor, sonra lazere dönüşüyor. Lazer de güçlendikten sonra bu sefer geniş bir lazer oluyor. Füzelerimiz de sadece tek yöne ateş ederken, güçlendikçe 2, ardından 4 yöne ateş ediyor. Daha da güçlendiğinde füzelerimiz akıllı füzeler oluyorlar ki her shmupda en sevdiğim şeydir akıllı füzeler. Kalkan ise tek kredi ile oyunu bitirmek isteyenleri çok kez kurtarabilecek bir güç. Onun da 2 seviyesi var. 3 düşman ateşine dayanan yeşil renk ve 5 düşman ateşine dayanan beyaz renk. Bu güçlendirmeler, oyunda ölmemek için iyi bir motivasyon sağlıyorlar. Ne de olsa öldüğünüz anda, güçlendiricilerin etkisi birkaç basamak geriliyor ve yeteri kadar ölürsek gemi ilk gücüne geriliyor. Özellikle ileri bölümlerde içinde bulunmayı hiç istemeyeceğimiz bir durum bu.

Kara delik bombası oyundaki en eğlenceli silah. Attığımız anda önce ekranın ortasında bir kara delik beliriyor. Bu, güzel görünen efektler eşlinde ufak düşmanları ve düşman saldırılarını yutuyor. Birkaç saniye yuttuktan sonra delik kapanıyor ve şimşekler çakarak tüm ekranda düşmanların hasar görmesini sağlıyor. Düşmanları ve kurşunlarını yutması ve grafiksel efektleri ile kara delik bombası kesinlikle favori shmup bombalarımdan biri oldu benim için.
Fırında pirana yapmadan önce pullarını kara deliğinizle yolmanız önerilir.
Aynı Burst'de olduğu gibi burada da bölümleri bitirdikçe diğer bölümü seçme hakkımız oluyor. Seçtiğimiz bölüme göre bazen bosslar, düşmanlar, zorluk seviyesinde değişim olabiliyor. Bölümler çoğunlukla bir başka bölümle aynı görünüyor ama düşmanlarda ve zorlukta değişim yaşanıyor. Çok çeşitlilik sağlamasa da, oyunun birden fazla yol sunması oldukça hoş oluyor.
Ç,Ü, Ğ gibi harflere yapılan bu ayrımı şiddetle kınıyoruz.
Darius Gaiden de bir ilk, ufak bossları yendikten sonra kontrol edebilme özelliğimiz olması. Düşmanları bir süreliğine kullanabilme, video oyunlarında çok uzak bir oynanış mekaniği değil ama bir shmup'da ben ilk defa görüyorum. Bölümün ortalarında karşımıza gelen ufak bossları biraz hırpaladığımızda üzerlerinden ayrılan bir tür topu alınca, onların bir süreliğine yardımını görüyoruz. Hak kaybetmediğimiz sürece bu yakalanmış ufak bosslar, düşmanları yok etmemizde bize bir süre yardım ediyor ama sonra patlıyorlar. Yakaladığımız bu bossları gemimize entegre edebilsek çok daha havalı olurmuş ama bu haliyle de oyuna tat katıyor.
Great Thing, Burst'deki kadar büyük değil ama ateş gücü ile size gene kök söktürüyor.
Arcadeler, ev konsolları onları yakalayıp geçmeden önce konsollara göre çok daha iyi grafik ve seslere sahip oyunlara ev sahipliği yapıyordu. Darius Gaiden de grafiksel efektlerde ve seslerde çok başarılı. Efektler, 94 yılında çıkan bir oyun için çok ayrıntılı ve hareketli. Animasyonlarsa şahane. Arka planlar ve boss dövüşlerindeki arka plan animasyonları, 3 boyutlu bazı kısımlar göz dolduruyorlar. Görsel açıdan olduğu kadar ses efektleri ve müzikleri açısından da etkileyici Darius Gaiden. FAKE benim en hoşuma giden parçası oldu. Tekno ağırlıklı müzikleri oyuna çok iyi gitmiş.

Darius Gaiden oyuncuyu zorlayan bir oyun. Ben zaten çok iyi değilimdir ama en zor bölümlerde iki adımda bir ölmemek içten bile değil. Oyun zor fakat imkansız değil. Birkaç defa bitirip, bölümleri aklınıza alınca oyun biraz kolaylaşıyor zaten. Arcade kabininde belki jeton sıkıntısı olabilir ama emülatörle pek sıkıntınız olmuyor.

Kronolojik olarak, Darius Gaiden'den sonra çıkan Burst'u ilk incelediğimizden, çeşitli noktalarda ona göndermeler yaptık ama yanlış anlaşılmasın. Burst, Gaiden'den o noktaları alıyor, tersi değil.

Darius Gaiden, her yönüyle iyi harmanlanmış bir oyun. Grafikleri ve efektleri harika, ses ve müzikler sırıtmıyor, yüksek zorluk seviyesine sahip, gemimizin görünüşü güzel, ateş gücümüzü kullanmak büyük zevk veriyor vb... Bunları iyi harmanlayan Darius Gaiden, Burst'de bulamadığım o hissi bana veriyor. Daha fazla söze gerek yok aslında, ilk fırsatta oynamanız gereken bir shmup, Darius Gaiden.

Galeri
KÜNYE:

Adı: Darius Gaiden
Yapımcı Firma: Taito
Türü: Shoot'em Up - Shmup
Çıkış Yılı: 1994 (Japonya - Arcade)
Bulunduğu Platformlar: Arcade, PlayStation, PlayStation 2, Sega Saturn, PC

Artılar: Grafiksel efektler, müzikler, kara delik bombası, bölüm seçebilme özelliği ve buna bağlı olarak yüksek yeniden oynanabilirlik
Eksiler: Zorluk seviyesi herkesin hoşuna gitmeyebilir

Hiç yorum yok: